Особливості традиційного строю на Вижниччині

Заглиблюючись в історію традиційного одягу на Вижниччині, ми проводили польове дослідження в населених пунктах району - селах Виженка, Чорногузи та Іспас, а також місті Вашківці, яке хоч і не є гуцульським, але має свої самобутні одягові традиції, які ми просто не могли лишити поза увагою. А також, вивчали наявну літературу, колекції одягу етнографічних та історико-краєзнавчих музеїв Вижницького району, робили описи зі старих фотографій та зі слів жителів і майстрів традиційного одягу.

Свою роботу ми розпочали з вивчення фондів Музею старожитностей та етнографії Буковинської Гуцульщини при Вижницькому коледжі прикладного мистецтва, який почав офіційно діяти в 2010 році з нагоди 105-ї річниці з дня заснування Крайової школи різьбярства та металевої орнаментики в місті Вижниця.

Марія Петрівна Козубовська, громадський директор музею старожитностей, розповідає: «Ідея створення музеюстарожитностей назрівала давно, адже подібна гуцульська кімната існувала з часів створення навчального закладу і налічувала десятки унікальних етнографічних предметів, зібраних свого часу в гуцульських селах Карпат, але, на превеликий жаль, унікальна колекція була вивезена румунськими окупаційними властями у 1944 році. А відновити у повному обсязі втрачені реліквії, звісно ж, неможливо. Та робота з пошуку та відтворення давніх речей не припиняється.»

Окрасою експозиції музею становлять комплекти чоловічого та жіночого одягу населених пунктів Вижницького району: вишиті сорочки, поясний та верхній одяг, головні убори, прикраси, взуття тощо. Марія Петрівна, проводячи екскурсію виставкою музею, каже, що «основною відмінністю строю в досліджуваних гуцульських селах є вишиті сорочки, решта ж «ноші» є доволі однакової комплектації, хоча різниться манера її одягання.»

Барвистий і дивовижний костюм буковинських горян. Відбиваючи вплив створеного в народі ідеалу краси, в поняття якого входила горда осанка, високий зріст, динамічна фігура при міцній будові тіла, він ніс у собі відтінок життєстверджуючого оптимізму. Цьому ідеалу підкорялась і уява про красу костюма, створеного за принципом зіставлення його частин. Наприклад, при відносно вузькій набедреній одежі є більш розстібна наплічна, якій властиве асиметричне розташування декору та різномасштабність орнаментики. Контрастність надавала костюмові динамічності, мажорності звучання, а фігурі - виразної граціозності.

Майже всі складові елементи одежі мали простий і зручний прямоспинний крій. Завдяки йому виграшно проглядалось декоративне оформлення, виявлялись природні властивості домотканих полотен.

За своїм призначенням і тісно пов'язаним з ним художнім оформле-нням, костюм розподілявся на буденний і святковий. Буденний костюм, продиктований трудовою діяльністю, простий і доцільний. Основу повсякденного жіночого ансамблю складала сорочка - хлоп'янка тунікоподібного крою з глибоким серединним розрізом горловини, ластовицями*, і зібраними у складки рукавами. Уздовж лінії бедер вона поділялась на дві частини: верх - «станок» із відбіленого лляного полотна і низ - «підтичка» з більш грубого, конопляного, оскільки нижня частина швидше зношувалась.

Найдавніші жіночі сорочки - «морщинки» зі зборками «зморшками» біля коміра та на низі рукава.

Особливої уваги заслуговує оформлення святкових сорочок. Воно являло собою різновидні вишивки вовною, заполоччю, сріблястими і золотистими нитками, бісером, який імпортували на Буковину з Чехії та Румунії.

Як відомо, традиційне вбрання горян завжди виготовлялося з натуральних складників, і основну їх частину складали вироби з овечої шерсті - вовни. Майже в кожному господарстві тримали отару овець: з молока робили бринзу, сир, гуслінку, вовну ж пускали на вироби домашнього вжитку. Миючи та висушуючи вовну, з неї робили нитки - тонші й біліші пускали на полотно, трохи гіршу вовну фарбували та ткали одяг, «верені», «джєрги» тощо. Зі шкіри робили кептарі та кожухи. Пізніше, з розвитком торгівлі у Вижниці, почали використовувати й фабричні матеріали. Тішить той факт, що на сільську автентичну моду це вплинуло позитивно, оскільки оздоблювання традиційних костюмів ставало все кращим та вишуканішим. Хоча у післявоєнні роки (середина ХХ ст.) змінило манеру вдягання чоловіків на свята: вони все частіше поєднували традиційний одяг з брюками та костюмами фабричного виробництва. Та й жінки в повсякденному житті рідше одягали горботки, але святковий стрій був традиційним. Тобто, якщо говорити іншими словами, традиційна «ноша» почала виходити з масового вжитку, та все ж побутувала в окремих осередках, але у трансформованому вигляді. Народне вбрання на Вижниччині гармонійно поєднувало в собі доморобні та фабричні матеріали.

У самій Вижниці на початку ХХ століття у традиційні гуцульські строї майже не вдягалися. Це пояснюється тим, що основну частину населення в місті складали євреї. А на її околицях жили прості селяни, які шанували традиції та дотримувалися характерного гірським жителям устрою.

Косівський музей народного мистецтва та побуту Гуцульщини (філіал Національного музею народного мистецтва Гуцульщини та Покуття імені Й.Кобринського)

78600, вул.Незалежності, 55, м.Косів, Івано-Франківської області

Музей старожитностей та етнографії Буковинської Гуцульщини (філіал Вижницького коледжу прикладного мистецтва ім. В.Ю.Шкрібляка)                          

59200, вул. Д.Загула,13, м.Вижниця, Чернівецької області

Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати