Іспас

Якщо ж переходити до опису вишитих сорочок в Іспасі, то основною відмінністю святкових сорочок є заповненість вишивкою рукавів. Вони менш масивні та мають більш характерні узори буковинської культури. Узори на вишивках були більше подібні до румунських - різнобарвні геометризовані рослини.

Сорочка з рукавом на манжеті у вигляді рюш, які місцеві називали «парасольками» та діагональною вишивкою на рукавах називалася в місцевих жителів гуцульською та була дуже дорогою. В основному її одягали лиш на великі свята: весілля, хрестини та похід до церкви. Сорочки з подібними узорами вишивки, але на розпущеному рукаві, були більш буденними. Хоча для людей з бідніших прошарків вважалися святковими.

У післявоєнні роки важливим є той факт, що пошиття автентичного святкового одягу стає своєрідною валютою, тобто платою за якусь послугу, зроблену роботу, тощо.

Марія Петрівна Чепух каже: - «Файна вишита сорочка і горботка були на вагу золота. Так як ми жили бідно і грошей ледве ставало на найпотрібніше, нам треба було чимось платити людям. Після війни ми лишились самі. То шпаргат завалиться, то дах потік... Просили чоловіків абис зріхтували, а за це вишивали файну сорочку чи рушник або ткали, шо треба до хати. Кожна жінка чи дівчина в селі мала вміти шити і ткати. Було встидно, як не знала це робити».

Як і в інших населених пунктах, які ми досліджували, жінки носили сорочки, горботки вперезані окривкою та кептарі, голову постійно покривали фабричною хусткою, а про свято одягали більшу хустку з тороками, яку називають «павункою».

Якщо ж говорити про ансамбль костюму нареченої, то сорочка мала бути традиційна гуцульська, шкіряний кептар. Горботка теж була традиційно виткана в полоси та закочувалася нареченою на правий бік, а дружками на лівий. Це слугувало певним знаком щодо сімейного статусу дівчини. Якщо на правий бік - то заміжня, а як на лівий - ще вільна або лиш заручена. На голову наречена одягала вінок, який мав кілька ярусів. Спочатку йшов позолочений віночок з барвінку, який спеціально шили в переддень весілля, в основному це був четвер, для молодят вінчальна матка та ще одна жінка, яка обов'язково мала бути заміжньою та добре жити у подружньому житті. Відтак йшов ряд з червоних маленьких квіточок, які називали «гаки», а вже за ними різнобарвні квіти. Барвінковий віночок слугував оберегом сімейного життя, а червоні «гаки» - оберегом від вроків. До них чіпляли різнобарвні кольорові стрічки «політики», частину яких завертали під шиєю, як намисто. Така мода була популярною до 70-х років минулого століття.

Коли покривали молоду та знімали весільний вінок, на голову клали довгу «перемітку», подібну до білого тканого рушника, прикрашену бісером та вишивкою на кінцях. З цього моменту жінка ставала молодицею, ґаздинею. Взуття було таке як і у чоловіків - чоботи у заможних або постоли з простими панчохами без прикрас у більш бідних.

Що стосується сорочок, то чоловіки на Вижниччині носили коротшу сорочку з рукавами на манжеті ніж решта буковинців. Вишивали таку сорочку по обшивках - на грудях - краї пазухи та комір «прошивка», манжети рукавів «брацарі» та подолу.

До 40-х років сорочку носили поверх білих штанів - «поркіниць», з домотканого полотна, як і сорочка. А взимку одягали більш теплі шерстяні штани з овчини - «гачі» чорного кольору. А саму сорочку обперізували широким тканим поясом - «окривкою», а зверху могли класти тоненький шкіряний ремінець, або більш заможні чоловіки носили широкий шкіряний пояс - «черес». Через ліве плече на праву сторону клали тайстру. Окривка і тайстра були виткані ромбовидним узором грубими різнокольоровими нитками з овечої шерсті. А поверх сорочки носили також «кіптарь» з виправленої відбіленої овечої шкіри. Взимку - це були кожухи.

Найбільш поширені елементи декору верхнього одягу - «кучері» («качурі»), «плетінка», «зубці»; на передніх кутах пілочок - «хлопці» («рачки») та фігурні накладні кишені. Кептар обшивали чорним смушком (хутром молодого ягняти) або смугами з чорно-білих клаптиків хутра, з обох боків горловини пришивали «дармовиси»*, прикрашали вишивкою з тоненької овечої шкіри різного кольору і кольоровими ґудзиками з вовни. Прикметною рисою кептарів цього регіону є декоративний шов - від лінії плеча до пройми.

На голові - капелюх, прикрашений «косами» (пір'ям) півня. На ногах носять чоботи або постоли з притятими носами без прикрас.

У післявоєнні роки традиційний одяг все частіше поєднувався з атрибутами міського вбрання - брюками та костюмами класичного крою й черевиками. Цікавим є і процес зберігання та догляду за традиційним одягом. Горботки та запаски складали у квадрати, перекладаючи їх сухим листям горіха чи іншого дерева, що має різкий запах та зав'язували у біле полотно «платину». Кожухи та кептарі, аби розправити, клали в дощову погоду на вулиці, аби набрала шкіра вологи. Тоді вона натягувалася і виправлялася. А от щоб відбілити їх - використовували крейду. Нею натирали розправлені ще вологі частинки шкіри, що не була заповнена вишивкою. Потім вироби висушували та струшували крейду ганчіркою.

Про процес прання одягу гарно розповіла Марія Тодорівна Романюк з с.Чорногузи: - «Мама клали сорочку чи шо там ще мали прати у таку бочку - вона зілниця називаласи. І намочували туди, в ту бочку, сорочки. Зверху клали стару милничку, а вона була дирява, а в неї клала мішок з тонкого полотна, а в ньому попіл. Він був з бука гореного. І заливала гарячим окропом. І так то всьо прочурювало туда в ту бочку. То відстоювалоси до другої днини. І другої днини ту бочку брали на фіру і їхали до річки, і там мама полоскали. То і холодно було. Ми малі гралиси коло мами. Всяко було. Вони то на камені били і били таким пранником і полоскали. І то так прополіскували і відвозили додому.»

З плином часу таку технологію прання вже ніхто не використовує. А от в кого ще є традиційні кептарі, доглядають за ними і до нині за дідівським методом.

Всі святкові речі: одяг, тканини, прикраси та інші коштовності зберігали у скринях. Як стверджують старожили, скриня є символом благополуччя та оберегом родинного достатку. Вона займала особливе місце в інтер'єрі селянської хати не тільки тому, що в ній зберігали всі цінні речі, а ще й тому, що також призначалася для посагу нареченої. Тобто, була головним атрибутом весільного обряду, символом майбутньої сім'ї, оберегом духовних і моральних засад. В очікуванні заміжжя, молоді дівчата ще на початку свого дівування наповняли скриню різними речами власного виготовлення, які вважались цінними і необхідними для їхньої майбутньої сімʼї та господарства. Кількість та якість цих речей вказували не тільки на працьовитість, але й на здібність стати доброю господинею.

Повернутися назад?

Косівський музей народного мистецтва та побуту Гуцульщини (філіал Національного музею народного мистецтва Гуцульщини та Покуття імені Й.Кобринського)

78600, вул.Незалежності, 55, м.Косів, Івано-Франківської області

Музей старожитностей та етнографії Буковинської Гуцульщини (філіал Вижницького коледжу прикладного мистецтва ім. В.Ю.Шкрібляка)                          

59200, вул. Д.Загула,13, м.Вижниця, Чернівецької області

Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати